SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.

Nyhetsbrev från styrelsen - februari 2019
2019-02-21 09:58
Succé i skicross - etta och tvåa i Feldberg. Lisa Andersson vann silver under helgen i Skicross världscupen

Hej GASKare


VM i Åre är nu avslutat och Lisa Andersson vann silver under helgen i Skicross världscupen.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/A2Ke9A/succe-i-skicross-etta-och-tvaa-i-feldberg

Vår 5e deltävling i Gästrike cup närmar sig och då känner vi att det är dags att dela lite aktuell information från styrelsen.

 

Vi har ändrat vårt verksamhetsår enligt på uppdrag av den förra årsstämman. Därför kommer ett årsmötet att hållas i juni, preliminärt datum är 3/6-19 separat kallelse kommer.

 

Glöm inte att anmäla er till vårt kommande KM och klubbgemensam After-ski middag på Scandic 16/3
Alla är välkomna, vi kör med mixade lag över åldersgrupperna i Fadderåkningens tecken. För mer information om vårt KM se separat utskick och information på hemsidan.

 

Efterlysning: Vi är på jakt efter en ny klubbmästare som kan avlasta styrelsen och lagledargruppen med festligheter och dyl.  för ökad gemenskap. Dessutom söker vi någon eller några som kan avlasta med beställningar och utdelning av kläder ex. jackor, hoodies mm. Intresserad? Hör av er till info@gavlealpina.nu

 

Ni har väl inte missat att vi önskar fler ledare till den kommande säsongen, mer informationhttp://www.gavlealpina.nu/nyheter/?ID=239939&NID=544634

 

Styrelsen samlade alla tränare och lagledare i en ledarträff för en återblick och planering kring den pågående säsongen 11/2-19. Under kvällen diskuterades bl.a. utbildningsbehov, översyn tillgängliga tränare inför nästa säsong, försäsongsträning och säsongsavslutning. 

 

Vid ledarträffen gick vi laget runt och gav + / - med avseende på den pågående säsongen:

 

+ Laget runt, individuella positiva reflektioner
Aktiviteter i Hemlingby
Samarbetet med Gävle kommun fungerar bra
KALP samarbete fungerar bra

Högre energi i klubben, något händer. Bra!

U10 träning tillsammans med KALP, bra samarbete.
Storslalomträning i Hemlingby fungerar bra (U10)

U8 gruppen ökar 29 pers på listan och fler provar på för varje vecka

Allt fler medlemmar engagerar sig

Tacksam för allt engagemang

Ekonomi att vi har möjlighet att göra bra saker tillsammans, utrustning mm.

Gästrike cup 1 och 2: 104 resp. 95 startande. Otroligt positivt, ett långsiktigt mål 100 deltagare

Tävlingsorganisationen i Hemlingby fungerar bra och samspelt.
Mastersträning 4st är med, första träning genomförd i v6

Många nya medlemmar deltog vid årets Familjeläger/Breddläger

Bättre kommunikation generellt i klubben

Delaktiga U14 ungdomstränare i U8 gruppen. v6 planerade de till och med träningen själva.

Fika på läger, lagledarna gör ett bra jobb

Positiv återkoppling från ungdomarna avseende Breddlägret

Läger trots snötillgång, vi har genomfört bra träning på tre läger innan jul

C-käpp med borst för U12 har fungerat bra idag

 

- Laget runt individuella negativa synpunkter
Snösprutning, snedfördelning gärna fler engagerade i detta
Dialogen med Kommunen avseende snösprutning behöver stärkas

Återkoppling vid åk, sprida ut tränare (främst vid läger)

U12-16 ”skjuter från höft” – Bra träning! Önskar mer planering.

Generellt sett bättre planering underlättar (förslag årshjul för fler verksamheter än styrelsen)

Bristande struktur, träning vilka tränar när och var?

Kommunikation, lobba för tävlingar - vem gör vad?

Få tränare U12-16, U16 har inte fått fartträning innan USM kval

Inte att rekommendera att köra U12-16 ihop, det är ett stort steg mellan grupperna

Hemsidan finns mer att göra

Träning vintersäsongen 2018/2019. 


Kort kommentar gällande reflektionerna 

Den tid och de aktiviteter vi gör för att utveckla Hemlingby uppskattas vilket till stor del beror på att vi fått allt bättre ekonomi.

Trivselaktiviteter i form av ex. fika på läger uppskattas.

Sammantaget gör detta att föreningen växer, vilket också ger oss bättre ekonomi.

 

Det i sin tur ställer ökade krav på tydlighet, riktlinjer och kommunikation tänk på att allt fler medlemmar är ”nya” och oinvigda. Vi behöver jobba mer med planering av träningstillfällen och kommunicera mellan oss. Verktyg och möjligheter finns ex. de nya e-postadresserna kan användas, vi kan använda hemsida eller Teams om så önskas. Vi bör inför nästa år separera U12-16 träningsgruppen, dels beroende av antal aktiva dels för att det försvårar anpassad träning för spannet.

 

ANT, Anläggnings- och Teknikgruppen 

Ansvariga från styrelsen i Anläggnings- och Teknikgruppen är Markus, Franzi och Johan.

 

Beslut fattade rörande Anläggnings- och Teknikgruppen gruppen:

·      Högtalaranläggning i drift, vi har testkört livesändning på Youtube av våra deltävlingar 

·      Vi har installerat nya dörrar och lås i Hemlingby. Nu kan vi enklare få tillgång. 

·      Rutiner för utlåning av käppar i samband med lov har diskuterats och beslutats. 

       Anmäl intresse till info adressen, Franzi håller sedan ihop informationen om vem som kan kontaktas 

       om ni är sugna på träning.

·      Målningsaktiviteter återstår och kommer att genomföras i samband med en fixardag i vår, vi  

       återkommer med datum längre fram.

FG, Finansgruppen 

Ansvariga från styrelsen i Finansgruppen är Thomas, Linda och Fredrik

 

Beslut fattade rörande Finansgruppen:

·      Adidashoodie med GASK profil finns att beställa via Stadium teamsales. Då det tillkommer avgifter 

       vid små ordrar kommer beställning att samlas via beställningsformulär på hemsidan.

·      Kiosken, vår kiosk har haft bra öppettider vilket stärker vår ekonomi och dessutom vår klubbkänsla.   

       Det är bra att träffa andra klubbmedlemmar när man jobbar i kiosken. 

·      Vår ekonomi går allt bättre, vilket till stor grad beror på att vi har blivit bättre på att söka bidrag för 

       medfinansiering av våra planerade utvecklingsaktiviteter och att vi har haft mer öppet i kiosken än  

       tidigare.

TK Tränarkommittén

Ansvarig från styrelsen i Tränarkommittén är Joakim Wanner. 

 

Beslut fattade rörande Tränarkommittén:

·      Vi undersöker möjligheter att kunna erbjuda ett eller två träningstillfällen tillsammans med KALP för     

       blandade åldrar. Om ni är hemma på lovet och är intresserade, håll koll i era kalendrar.

·      Lån av käppar innebär också att samtliga medlemmar får ökad möjlighet att under lovtider kunna 

       träna med käpp i fler anläggningar än på hemmaplan. Inför lovet kommer vi att meddela vilka orter 

       det kommer vara möjligt till fri öppen träning, 

       OBS det innebär inte att det kommer erbjudas planerade träningstillfällen med utbildade tränare,  

       utan möjlighet att som aktiv själv träna på de övningar man lärt sig vid våra ordinarie       

       träningstillfällen.

·      Nya ersättningsregler för tränare har beslutats; här skiljer vi på tränare (med barn i träningsgrupp), 


Generellt erbjudande till samtliga tränare, dock ej träningsaktiva ungdomstränare.

      1.     Tränarutrustning (Tränarjacka, måttband, radio, borr). 

      2.     Ersättning för liftkort i samband med läger och utsedda GASK tävlingar. Vid s.k. GASK tävlingar   

               innebär det att samordningsansvariga per grupp ersätts för liftkort med motprestation anvarig 

               för besiktning, gruppgemensam uppvärmning, tränartips etc. Ingen ersättning utgår vid 

               säsongskort, ersättning görs mot kvitto på betalning. 

      3.     Ersättning för slutstädning i samband ovan angivna tillfällen, vid rimligt ersättningskrav.

 

Ungdomstränare/ tränare utan eget barn i träningsgrupp/delaktig på aktuellt läger

Denna typ av tränare erhåller dessutom ersättning för

       4.     Boendekostnad

       5.     Kostnadsersättning avseende resor endast i de fall möjlighet till samåkning saknas.

 

Ungdomstränare 18-25år

Denna typ av tränare erhåller dessutom ersättning för

      6.     Milersättning som kontant ersättning

      7.     Ersättning för kostnader för mat i samband med läger, mot uppvisande av kvitton.


TA/AK Tävlingsansvarig/Alpinakommittén 
Ansvariga i gruppen är Peter von Reedtz och Joakim Wanner 


Beslut fattade rörande Alpinakommittén:

·      Möte för planering/utveckling av främst U16 verksamheten och samarbetet inom Region 3 är 

       inplanerat i maj.

 

Övrigt, glöm inte bort att på lördag är det Frida Hansdotter Cup. Vi är ca 15-20 GASKare anmälda, det finns ett par ytterligare på reservplats. 

 

LVC finalerna kommer för U12 att i år att hållas i Valfjället under helgen v10. För U14 är det Stöten som gäller under helgen v13. 

 

Craft Orsa Cup hålls i Orsa helgen v14, vi hoppas att så många GASKare som möjligt anmäler sig. 

 

Vi önskar våra tävlande lycka till i samtliga planerade Distrikts och Regionstävlingar!

 

LG, Lagledargruppen 

Ansvariga från styrelsen i Lagledargruppen är Thomas, Linda och Fredrik

Beslut fattade rörande Finansgruppen:

·      Vi har bokat gemensamt boende vid finalerna i LVC för U12 och U14, i samband med detta kommer 

       även LVC Gästrikelaget hoodies att delas ut vid finalen i Gästrike cup.

·      Kompletteringsbeställning på klubbjackor är beställda och beräknas finnas för upphämtning på 

       Stadium i Gävle under Sportlovet.

·      Vi har skickat ut förfrågningar i grupperna om intresse till gemensamt boende för tävlingarna i Craft 

       Orsa cup, ni som är intresserade anmäl er om ni inte redan gjort det.

·      Kiosken är bemannad på helgerna under lovet, har ni möjlighet att hålla öppet någon av vardagarna 

       så är vi tacksamma för det. Hör av er till lagledargruppen på lagledare@gavlealpina.nu 

 

 

// Styrelsen

 

Styrelsen informerar - November
2018-12-04 21:35

Organisation

Styrelsen samlade alla tränare för en säsongsupptakt 7/11-19. Under kvällen diskuterades bl.a. vår Verksamhetsplan, Värdeord, läget i träningsgrupperna, kommande läger. Mötesformen beslutades att bli återkommande ett par gånger under säsongen.

 

 

ANT, Anläggnings- och Teknikgruppen 

Ansvariga från styrelsen i Anläggnings- och Teknikgruppen beslutas vara Markus, Franzi och Johan.

 

Beslut fattade rörande Anläggnings- och Teknikgruppen gruppen:

  • Högtalaranläggning installeras (GIF:s gamla) Tidtagningsrum – mixerbord ska köpas in och installeras
  • Ansvariga tränare vill ha utbildning i SportAdmin. Kommer genomföras i samband med upptaktsträff med TK.
  • Inventarieregister är upprättat. Det är sedan tidigare beslutat att Gävle Alpina har s.k. materialhubbar med en mindre mängd käppar i Kungsberget, Björnrike och Hamra.
  • Vi har fått ett bidrag för renovering av klubbstuga och kioskbyggnad, offerter har begärts in och kostnader enligt offert har beslutats av styrelsen. Arbetet pågår och beräknas slutföras innan årsskiftet. Målningsaktiviteter skjuts upp till fixardag i vår.


FG, Finansgruppen 

Ansvariga från styrelsen i Finansgruppen beslutas vara Thomas, Linda och Fredrik

 

Beslut fattade rörande Finansgruppen:

  • Breddlägret genomförs enligt föreslagen budget, vilket ligger i linje med fjolårets kostnadssida. Alternativ kommer att utredas av styrelsen inför nästa år.
  • Adidashoodie med GASK profil kommer att läggas upp i Stadium teamsales. Information kommer att skickas ut till medlemmarna från styrelsen.
  • Kiosk 2018/2019 (bemanningsschema) Lör-sön 11-14. Från mitten januari till sportlovet. Lagledarkommittén ansvarar för att boka upp kioskschema. Kioskbemanning för tävlingar inom Gästrike Cup (Hemlingby) planeras in i samma schema.
  • Fakturering av medlemsavgift kommer att ske innan årsskiftet med 60 dagars betalningstid.
  • Fler åkarchip ”My lap” ska köpas in. Styrelsen ber Peter von Reedtz.

 

Inbjudan till Breddläger ett s.k. ”Familjeläger” 24-27/1-19 kommer att skickas ut i början av december. 


TK Tränarkommittén

Ansvariga från styrelsen i Tränarkommittén är Joakim Wanner. Övriga medlemmar är ansvariga för respektive träningsgrupp.

 

Beslut fattade rörande Tränarkommittén:

  • ”Alla på berget Kungsberget sön 49 kl 10-12”. Vi väntar ännu på bekräftelse av liftkortshantering och ev. kostnader för medföljande syskon och föräldrar.
  • TK får i uppdrag att stämma av med samtliga tränare och ta fram förslag på̊ nytt upplägg för tränarersättning och meddela styrelsen senast den 19/11. Om inget förslag finns framtaget beslutar styrelsen.

Jackor har köpts in från HH har köpts in av klubben, de är nu på tryck och förhoppningen är att dessa är färdiga till Sverigeläger 3. Jackorna är av bra kvalitet kommer att lånas ut till våra tränare.

 

TA/AK Tävlingsansvarig/Alpinakommittén
Ansvariga i gruppen är Peter von Reedtz och Joakim Wanner


Beslut fattade rörande Finansgruppen:

  • Möte för att besluta om träningskalendern har bokats upp med Kungsberget Alpina. Tävlingar kommer att läggas upp i TA Tävlingskalendern och annonseras på vår hemsida. Mer information kommer efter detta möte.

LG, Lagledargruppen 

Ansvariga från styrelsen i Lagledargruppen beslutas vara Thomas, Linda och Fredrik

Beslut fattade rörande Finansgruppen:

  • Linda följer upp med lagledarna och bekräftelar ansvariga lagledare i resp. Grupp.
  • Möte för att prata om bl.a. lagledarrollen vid läger och klubbgemensamma tävlingar, är bokat.



Med vänliga hälsningar 

// Styrelsen 

Styrelsen information - September
2018-10-02 22:10
Vi har nu sedan den nya styrelsen trädde i kraft haft ett konstituerande styrelsemöte som hölls Onsdag 12/9 där följande beslut fattades:

  • Ordförande samt Kassör enligt konstituerande möte 2018-09-12 innehar rollen som firmatecknare samt har attesträtt i föreningen.
  • Peter von Reedtz utses som Tävlingsansvarig (TA)
  • Träningsavgift för veteraner/masters, samt U18 som deltar vid ett fåtal tillfällen sätts till 0:-, under förutsättningen att motprestation sker i form av att ställa upp på tävlingar, agera tävlingsfunktionär samt assistera på träningar. Ansvarig för uppföljning att detta efterlevs är träningsansvarig för grupperna.
  • Vid ändringar i träningskalendern inom 1 dygn (24 timmar) ska även info skickas per mail och sms till berörda. Vid ändringar tidigare än 1 dygn skickas endast mail. Informationsmail och sms bör signeras med ”Svara EJ på detta mail/SMS”.
  • Beslutas att mer tid behövs för förslag på design på fartdräkt. Byte av åkarkläder och fartdräkt görs 2019. Ev. inköp av FIS-dräkt för innevarande år ska innehålla klubbens färger samt logga, design görs i samförstånd mellan samtliga klubbens åkare. Rutin/intervall för framtida byten bör beslutas.
  • Städdag och renovering bokas till den 30/9. Start kl 10. Föreningen bjuder på lunch.
Vi arbetar med att förbättrade våra kommunikationsmöjligheter, i år är ambitionen att all information kommer att finnas på vår hemsida, för er som vill kontakta styrelsen når ni hela styrelsen på info@gavlealpina.nu 
Nytt IT-stöd är på gång, Office365 kostnadsfritt.

En rad arbetsmöten har hunnits med, bl.a. med Kungsbergets anläggning 25/9 avseende avtal, ett positivt möte där vi har förhoppning att finna ett flerårigt avtal för att underlätta vårt kommande budgetarbete. Avstämningsmöte med SISU 25/9 avseende utveckling, stöd och utbildningsstöd.

Torsdag 27/9 hade vi ett uppskattat överlämnings- och avtackningsmöte för avgående ledamöter efter en lång och trogen tjänst.

Söndag 30/9 genomfördes en mycket lyckad städ- och fixardag tillsammans. Styrelsen tackar för Ert engagemang.

Möte för ekonomisk överlämning samt genomgång med kansliet är planerat Onsdag 3/10.
 
Sponsorer
Partners