Hej GASKare
VM i Åre är nu avslutat och Lisa Andersson vann silver under helgen i Skicross världscupen.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/A2Ke9A/succe-i-skicross-etta-och-tvaa-i-feldberg
Vår 5e deltävling i Gästrike cup närmar sig och då känner vi att det är dags att dela lite aktuell information från styrelsen.
Vi har ändrat vårt verksamhetsår enligt på uppdrag av den förra årsstämman. Därför kommer ett årsmötet att hållas i juni, preliminärt datum är 3/6-19 separat kallelse kommer.
Glöm inte att anmäla er till vårt kommande KM och klubbgemensam After-ski middag på Scandic 16/3
Alla är välkomna, vi kör med mixade lag över åldersgrupperna i Fadderåkningens tecken. För mer information om vårt KM se separat utskick och information på hemsidan.
Efterlysning: Vi är på jakt efter en ny klubbmästare som kan avlasta styrelsen och lagledargruppen med festligheter och dyl. för ökad gemenskap. Dessutom söker vi någon eller några som kan avlasta med beställningar och utdelning av kläder ex. jackor, hoodies mm. Intresserad? Hör av er till info@gavlealpina.nu
Ni har väl inte missat att vi önskar fler ledare till den kommande säsongen, mer informationhttp://www.gavlealpina.nu/nyheter/?ID=239939&NID=544634
Styrelsen samlade alla tränare och lagledare i en ledarträff för en återblick och planering kring den pågående säsongen 11/2-19. Under kvällen diskuterades bl.a. utbildningsbehov, översyn tillgängliga tränare inför nästa säsong, försäsongsträning och säsongsavslutning.
Vid ledarträffen gick vi laget runt och gav + / - med avseende på den pågående säsongen:
+ Laget runt, individuella positiva reflektioner
Aktiviteter i Hemlingby
Samarbetet med Gävle kommun fungerar bra
KALP samarbete fungerar bra
Högre energi i klubben, något händer. Bra!
U10 träning tillsammans med KALP, bra samarbete.
Storslalomträning i Hemlingby fungerar bra (U10)
U8 gruppen ökar 29 pers på listan och fler provar på för varje vecka
Allt fler medlemmar engagerar sig
Tacksam för allt engagemang
Ekonomi att vi har möjlighet att göra bra saker tillsammans, utrustning mm.
Gästrike cup 1 och 2: 104 resp. 95 startande. Otroligt positivt, ett långsiktigt mål 100 deltagare
Tävlingsorganisationen i Hemlingby fungerar bra och samspelt.
Mastersträning 4st är med, första träning genomförd i v6
Många nya medlemmar deltog vid årets Familjeläger/Breddläger
Bättre kommunikation generellt i klubben
Delaktiga U14 ungdomstränare i U8 gruppen. v6 planerade de till och med träningen själva.
Fika på läger, lagledarna gör ett bra jobb
Positiv återkoppling från ungdomarna avseende Breddlägret
Läger trots snötillgång, vi har genomfört bra träning på tre läger innan jul
C-käpp med borst för U12 har fungerat bra idag
- Laget runt individuella negativa synpunkter
Snösprutning, snedfördelning gärna fler engagerade i detta
Dialogen med Kommunen avseende snösprutning behöver stärkas
Återkoppling vid åk, sprida ut tränare (främst vid läger)
U12-16 ”skjuter från höft” – Bra träning! Önskar mer planering.
Generellt sett bättre planering underlättar (förslag årshjul för fler verksamheter än styrelsen)
Bristande struktur, träning vilka tränar när och var?
Kommunikation, lobba för tävlingar - vem gör vad?
Få tränare U12-16, U16 har inte fått fartträning innan USM kval
Inte att rekommendera att köra U12-16 ihop, det är ett stort steg mellan grupperna
Hemsidan finns mer att göra
Träning vintersäsongen 2018/2019.
Kort kommentar gällande reflektionerna
Den tid och de aktiviteter vi gör för att utveckla Hemlingby uppskattas vilket till stor del beror på att vi fått allt bättre ekonomi.
Trivselaktiviteter i form av ex. fika på läger uppskattas.
Sammantaget gör detta att föreningen växer, vilket också ger oss bättre ekonomi.
Det i sin tur ställer ökade krav på tydlighet, riktlinjer och kommunikation tänk på att allt fler medlemmar är ”nya” och oinvigda. Vi behöver jobba mer med planering av träningstillfällen och kommunicera mellan oss. Verktyg och möjligheter finns ex. de nya e-postadresserna kan användas, vi kan använda hemsida eller Teams om så önskas. Vi bör inför nästa år separera U12-16 träningsgruppen, dels beroende av antal aktiva dels för att det försvårar anpassad träning för spannet.
ANT, Anläggnings- och Teknikgruppen
Ansvariga från styrelsen i Anläggnings- och Teknikgruppen är Markus, Franzi och Johan.
Beslut fattade rörande Anläggnings- och Teknikgruppen gruppen:
· Högtalaranläggning i drift, vi har testkört livesändning på Youtube av våra deltävlingar
· Vi har installerat nya dörrar och lås i Hemlingby. Nu kan vi enklare få tillgång.
· Rutiner för utlåning av käppar i samband med lov har diskuterats och beslutats.
Anmäl intresse till info adressen, Franzi håller sedan ihop informationen om vem som kan kontaktas
om ni är sugna på träning.
· Målningsaktiviteter återstår och kommer att genomföras i samband med en fixardag i vår, vi
återkommer med datum längre fram.
FG, Finansgruppen
Ansvariga från styrelsen i Finansgruppen är Thomas, Linda och Fredrik
Beslut fattade rörande Finansgruppen:
· Adidashoodie med GASK profil finns att beställa via Stadium teamsales. Då det tillkommer avgifter
vid små ordrar kommer beställning att samlas via beställningsformulär på hemsidan.
· Kiosken, vår kiosk har haft bra öppettider vilket stärker vår ekonomi och dessutom vår klubbkänsla.
Det är bra att träffa andra klubbmedlemmar när man jobbar i kiosken.
· Vår ekonomi går allt bättre, vilket till stor grad beror på att vi har blivit bättre på att söka bidrag för
medfinansiering av våra planerade utvecklingsaktiviteter och att vi har haft mer öppet i kiosken än
tidigare.
TK Tränarkommittén
Ansvarig från styrelsen i Tränarkommittén är Joakim Wanner.
Beslut fattade rörande Tränarkommittén:
· Vi undersöker möjligheter att kunna erbjuda ett eller två träningstillfällen tillsammans med KALP för
blandade åldrar. Om ni är hemma på lovet och är intresserade, håll koll i era kalendrar.
· Lån av käppar innebär också att samtliga medlemmar får ökad möjlighet att under lovtider kunna
träna med käpp i fler anläggningar än på hemmaplan. Inför lovet kommer vi att meddela vilka orter
det kommer vara möjligt till fri öppen träning,
OBS det innebär inte att det kommer erbjudas planerade träningstillfällen med utbildade tränare,
utan möjlighet att som aktiv själv träna på de övningar man lärt sig vid våra ordinarie
träningstillfällen.
· Nya ersättningsregler för tränare har beslutats; här skiljer vi på tränare (med barn i träningsgrupp),
Generellt erbjudande till samtliga tränare, dock ej träningsaktiva ungdomstränare.
1. Tränarutrustning (Tränarjacka, måttband, radio, borr).
2. Ersättning för liftkort i samband med läger och utsedda GASK tävlingar. Vid s.k. GASK tävlingar
innebär det att samordningsansvariga per grupp ersätts för liftkort med motprestation anvarig
för besiktning, gruppgemensam uppvärmning, tränartips etc. Ingen ersättning utgår vid
säsongskort, ersättning görs mot kvitto på betalning.
3. Ersättning för slutstädning i samband ovan angivna tillfällen, vid rimligt ersättningskrav.
Ungdomstränare/ tränare utan eget barn i träningsgrupp/delaktig på aktuellt läger
Denna typ av tränare erhåller dessutom ersättning för
4. Boendekostnad
5. Kostnadsersättning avseende resor endast i de fall möjlighet till samåkning saknas.
Ungdomstränare 18-25år
Denna typ av tränare erhåller dessutom ersättning för
6. Milersättning som kontant ersättning
7. Ersättning för kostnader för mat i samband med läger, mot uppvisande av kvitton.
TA/AK Tävlingsansvarig/Alpinakommittén
Ansvariga i gruppen är Peter von Reedtz och Joakim Wanner
Beslut fattade rörande Alpinakommittén:
· Möte för planering/utveckling av främst U16 verksamheten och samarbetet inom Region 3 är
inplanerat i maj.
Övrigt, glöm inte bort att på lördag är det Frida Hansdotter Cup. Vi är ca 15-20 GASKare anmälda, det finns ett par ytterligare på reservplats.
LVC finalerna kommer för U12 att i år att hållas i Valfjället under helgen v10. För U14 är det Stöten som gäller under helgen v13.
Craft Orsa Cup hålls i Orsa helgen v14, vi hoppas att så många GASKare som möjligt anmäler sig.
Vi önskar våra tävlande lycka till i samtliga planerade Distrikts och Regionstävlingar!
LG, Lagledargruppen
Ansvariga från styrelsen i Lagledargruppen är Thomas, Linda och Fredrik
Beslut fattade rörande Finansgruppen:
· Vi har bokat gemensamt boende vid finalerna i LVC för U12 och U14, i samband med detta kommer
även LVC Gästrikelaget hoodies att delas ut vid finalen i Gästrike cup.
· Kompletteringsbeställning på klubbjackor är beställda och beräknas finnas för upphämtning på
Stadium i Gävle under Sportlovet.
· Vi har skickat ut förfrågningar i grupperna om intresse till gemensamt boende för tävlingarna i Craft
Orsa cup, ni som är intresserade anmäl er om ni inte redan gjort det.
· Kiosken är bemannad på helgerna under lovet, har ni möjlighet att hålla öppet någon av vardagarna
så är vi tacksamma för det. Hör av er till lagledargruppen på lagledare@gavlealpina.nu
// Styrelsen