Ny och vill vara med i Gävle Alpina?
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.


RUTINER - SNÖTILLVERKNING
Allmänt 
  • Vid körning med kyltorn, kör aldrig mer än 10 ringar sammanlagt annars töms kyltornet på vatten, välj antal ringar utifrån snökvalitet.
  • Vid körning utan kyltorn, välj antal ringar beroende på snökvalitet.
  • Var försiktig med slangarna i samband med koppling (vid uppstart/nedstängning/slangbyte). Skräp i slangen sätter igen munstyckena i ringarna!
  • Beroende på kyltemperatur och tid: Om den översta kanonen blir avstängd en längre stund finns det risk att vattnet i rören fryser då inget flöde upprätthålls. Inträffar detta så måste pumpen i pumphuset i stället stängas av, vilket gör att rörledningen i marken dräneras ur. Tumregel är att översta snökanonen alltid ska gå (det ska alltid vara genomflöde i hela ledningen).

Förebyggande aktiviteter vid snösprutning:
  • Kontrollera vindriktning och rikta kanoner så att snön inte återcirkulerar in i kanonen.
  • Kontrollera ispåbyggnad i kanonens fläkthus och på ringarna.
  • Kontrollera så att slangar och elkabel ligger fritt, inte skaver någonstans och inte blir täckt av snö. (de fryser fast och går sedan inte att flytta)
  • Justera antal ringar beroende på temp+luftfuktighet, se till att det är snö som landar på marken (kramsnö)
  • Kontrollera ev. nedisning av kyltorn.
  • Kontrollera ev. vattennivå i kyltornsbassängen så att nivån inte sjunker för mycket.

Åtgärder vid nedisat kyltorn:

  • Stäng av fläktarna på manöverpanelen uppe på tornet. Två vred att ställa på "0".  Var mycket försiktiga om ni ska klättra upp, stor halk- och fallrisk pga isbildning och snö.
  • Med fläkten avstängd, låt det "varma" (ca +10-15 grader) vattnet som rinner igenom kyltornet tina isen. Detta tar en stund, man ser när isen har smält. Knacka eller bryt aldrig loss hängande is.

Åtgärder vid sjunkande/låg vattennivå i kyltornsbassängen: 

  • Kontrollera så att det inte är för många ringar på (max 10) 
  • Kontrollera att kyltornet inte är nedisat så att genomflödet blir påverkat. Stäng av fläkten på tornet om så är fallet, så att "okylt" vatten smälter isen. 
  • Kontrollera så att ingen dräneringsventil står felaktigt öppen i pumprummet, eller vid någon av de "sista" hydranterna längst upp. 

Åtgärder vid invändig nedisning av snökanon:

  • Stäng ner kanonen helt och dra ur elkontakten.
  • Öppna gallret till fläkthuset med stor skruvmejsel. 
  • Skrapa med vanlig isskrapa för bilrutor (i plast) bort isen. 
Var försiktig när ni gör detta, fläktbladen går väldigt lätt sönder och materialet i ytterhuset är tunn glasfiberplast. De får absolut INTE gå sönder!

Åtgärder vid slangbrott:

  • Stäng av vattnet med hydrantnyckeln. 
  • Se till att värmaren på kanonen är påslagen (låt även kompressorn+fläkt vara på)
  • Byt slangen till en ny och hel. Var försiktig så inget skräp kommer in i slangen eller kopplingen.
  • Öppna vattentillförseln med hydrantnyckeln igen.
  • Lägg undan den trasiga slangen på baksidan av liftstugan utanför garaget.


Vid tveksamheter eller funderingar: Sms:a eller ring någon av kontaktpersonerna.

 
Sponsorer
Partners