Allmänt
- Vid körning med kyltorn, kör aldrig mer än 10 ringar sammanlagt annars töms kyltornet på vatten, välj antal ringar utifrån snökvalitet.
- Vid körning utan kyltorn, välj antal ringar beroende på snökvalitet.
- Var försiktig med slangarna i samband med koppling (vid uppstart/nedstängning/slangbyte). Skräp i slangen sätter igen munstyckena i ringarna!
Beroende på kyltemperatur och tid: Om den översta kanonen blir avstängd en längre stund finns det risk att vattnet i rören fryser då inget flöde upprätthålls. Inträffar detta så måste pumpen i pumphuset i stället stängas av, vilket gör att rörledningen i marken dräneras ur. Tumregel är att översta snökanonen alltid ska gå (det ska alltid vara genomflöde i hela ledningen).
Förebyggande aktiviteter vid snösprutning:
- Kontrollera vindriktning och rikta kanoner så att snön inte återcirkulerar in i kanonen.
- Kontrollera ispåbyggnad i kanonens fläkthus och på ringarna.
- Kontrollera så att slangar och elkabel ligger fritt, inte skaver någonstans och inte blir täckt av snö. (de fryser fast och går sedan inte att flytta)
- Justera antal ringar beroende på temp+luftfuktighet, se till att det är snö som landar på marken (kramsnö)
- Kontrollera ev. nedisning av kyltorn.
- Kontrollera ev. vattennivå i kyltornsbassängen så att nivån inte sjunker för mycket.
Åtgärder vid nedisat kyltorn:
- Stäng av fläktarna på manöverpanelen uppe på tornet. Två vred att ställa på "0". Var mycket försiktiga om ni ska klättra upp, stor halk- och fallrisk pga isbildning och snö.
- Med fläkten avstängd, låt det "varma" (ca +10-15 grader) vattnet som rinner igenom kyltornet tina isen. Detta tar en stund, man ser när isen har smält. Knacka eller bryt aldrig loss hängande is.
Åtgärder vid sjunkande/låg vattennivå i kyltornsbassängen:
- Kontrollera så att det inte är för många ringar på (max 10)
- Kontrollera att kyltornet inte är nedisat så att genomflödet blir påverkat. Stäng av fläkten på tornet om så är fallet, så att "okylt" vatten smälter isen.
- Kontrollera så att ingen dräneringsventil står felaktigt öppen i pumprummet, eller vid någon av de "sista" hydranterna längst upp.
Åtgärder vid invändig nedisning av snökanon:
- Stäng ner kanonen helt och dra ur elkontakten.
- Öppna gallret till fläkthuset med stor skruvmejsel.
- Skrapa med vanlig isskrapa för bilrutor (i plast) bort isen.
Var försiktig när ni gör detta, fläktbladen går väldigt lätt sönder och materialet i ytterhuset är tunn glasfiberplast. De får absolut INTE gå sönder!
Åtgärder vid slangbrott:
- Stäng av vattnet med hydrantnyckeln.
- Se till att värmaren på kanonen är påslagen (låt även kompressorn+fläkt vara på)
- Byt slangen till en ny och hel. Var försiktig så inget skräp kommer in i slangen eller kopplingen.
- Öppna vattentillförseln med hydrantnyckeln igen.
- Lägg undan den trasiga slangen på baksidan av liftstugan utanför garaget.
Vid tveksamheter eller funderingar: Sms:a eller ring någon av kontaktpersonerna.